2009-03-19

Detta inlägg kommer att handla om Jantelagen och mina åsikter runt den!
För er som inte vet vad jantelagen är så ska jag berätta, den innebär att man inte kan ha ett gott självförtroende utan att människor ser ner på en.

För det första är jag emot Jantelagen, det är det löjligaste jag har hört talas om. Fruktansvärt illa är det, att vårat samhälle är uppbyggt på en sådan lag. Att vi från början får lära oss att inte tycka om oss själva utan lära oss att kritisera istället. Man får inte säga att man är bra på något eller att man är nöjd med en fördel hos sig själv för då är man, en egoistisk bitch, en självgod slampa och en skrytglad odräglig person. = omdömet och fördomen " Vem fan tror hon/han att hon/han är". Vilket är en vanlig tanke hos människor när någon faktiskt kan uppskatta sig själv. Det är tråkigt att vi ska leva med denna lag som har fostrat vårat samhälle till barbiedocks ämnet. Ytligheten är det viktigtaste här i Sverige. Man varför inte se på insidan. En människa som kan uppskatta sig själv är verkligen en människa man bör se efter. Istället för att alltid behöva säga "vad ful jag är", eller vad "tjock jag är" kan man istället säga "Idag känner jag mig inte lika snygg som jag brukar vara" , Eller " Jag skulle nog vilja bli lite fastare i kroppen". För oftast är det så att dom människorna som uttrycker sig negativt om sig själv faktiskt uttrycker något som inte stämmer. Skulle man någon gång säga offentligt, "Jag är snygg" och mena det så dömer andra människor en, eller om man berättar om någon insats man är riktigt nöjd med så dömer människor en till det negativa och genast blir man ogillad.
Nu gäller inte det här alla människor, men otrolig många.
Jag både hör och ser det var och varannan dag. Vilket ni alla gör.
Jag tycker det är ett problem, inte konstigt att västvärlden överlag är deprimerad och känt för att människorna här är mest deprimerad enligt statistiken.
Inte konstigt när man det första vi får lära oss är att kritisera oss själva och dölja våra goda egenskaper.

Jag hoppas verkligen att nästa generation blir uppväxt med att lära sig att ta vara på sina goda egenskaper och redan från början får en stadig självbild. Då kanske vi en gång för alla kan bli av med Jantelagen.
Då kanske även västvärlden kan hämta sig från en stor del av deprissionen.
Då kanske ytligheten inte är lika viktigt längre.

Utrota Jantelagen!
Jag älskar människor som har en stadig självbild, som vågar visa vem dom är utan fasad!


Kommentarer
Postat av: Stuart

Helt rätt, Moe!

Det är hemskt att sånt här fortfarande finns kvar och att framför allt tjejer går under jantelagen utan att ens veta om det. Det blir inpräntat sedan dagis..

Hoppas vi får ett slut på det snart!

2009-03-19 @ 14:49:29
Postat av: Fredrik

Haha, kul att du läser bloggen moe! Bra skrivet angående fjantelagen :)

2009-03-20 @ 10:38:32
URL: http://fvestlund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0